Η Οδηγία της ΕΕ για το φύλο και πώς “ακυρώνεται” στην πράξη στην ασφάλιση αυτοκινήτων

Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο αποκαλύπτει ότι οι άνδρες οδηγοί πληρώνουν περίπου 170 λίρες ετησίως περισσότερο για την ασφάλιση του αυτοκινήτου από ό,τι οι γυναίκες, παρά τους κανόνες της ΕΕ που απαγορεύουν τη διάκριση στις τιμές βάσει του φύλου.

Η οδηγία της ΕΕ για το φύλο εισήχθη τον Δεκέμβριο του 2012, για να θέσει τέρμα στην πρακτική των ασφαλιστικών εταιρειών που δίνουν στις γυναίκες φθηνότερα ασφάλιστρα σε ασφαλιστικά προϊόντα, όπως η ασφάλιση αυτοκινήτων, η ασφάλεια ζωής και οι πρόσοδοι.

Ωστόσο, η έρευνα από το συγκριτικό site comparethemarket.com δείχνει ότι ο νόμος είχε ελάχιστες επιπτώσεις στην εξίσωση του κόστους των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και το χάσμα μεταξύ των όσων πληρώνουν άνδρες και γυναίκες έχει διευρυνθεί. Έναν μήνα μετά την εφαρμογή της οδηγίας, τον Ιανουάριο του 2013, το μέσο κόστος ενός ασφαλιστηρίου για έναν άνδρα οδηγό, στο Ηνωμένο βασίλειο, ήταν £592, σε σύγκριση με £494 για μια γυναίκα (+20%).

Όμως, το Comparethemarket διαπίστωσε ότι από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2017, το μέσο κόστος ενός ασφαλιστηρίου για τους άνδρες ήταν £821 σε σύγκριση με £649 για τις γυναίκες, δηλαδή 27% πιο ακριβό, γεγονός που υποδηλώνει ότι το χάσμα έχει διευρυνθεί κατά 7%.

Ο νόμος προβλέπει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να λαμβάνουν υπόψη το φύλο κατά τη διαδικασία αναδοχής του κινδύνου. Αν οι ασφαλιστές δεν παραβιάζουν τους κανόνες, γιατί υπάρχουν ακόμα διαφορές στα ασφάλιστρα;

«Αυτό οφείλεται πιθανώς σε διάφορους παράγοντες, όπως ότι στατιστικά τα ποσοστά ατυχημάτων για τους άνδρες είναι υψηλότερα και το γεγονός ότι περισσότεροι άνδρες από ό,τι γυναίκες οδηγούν επαγγελματικά και εμπορικά οχήματα –τα οποία είναι υψηλότερου κινδύνου», εξηγεί ο John Miles, του Comparthemarket. «Η οδηγία αφαίρεσε την ικανότητα των παρόχων να δίνουν προεπιλεγμένες εκπτώσεις στις γυναίκες. Ωστόσο, τα στατιστικά στοιχεία και τα μοντέλα κινδύνου που χρησιμοποιούνται από τους ασφαλιστές σημαίνουν ότι το αποτέλεσμα είναι ίδιο σε μεγάλο βαθμό».

Ο Malcolm Tarling από την Ένωση Βρετανικών Ασφαλιστικών Εταιρειών (ABI) πρόσθεσε: «Οι ασφαλιστές ακολουθούν την οδηγία για την ισότητα των φύλων. Για την ασφάλιση αυτοκινήτων, παράγοντες όπως ο τύπος του αυτοκινήτου, ο αριθμός των οδηγούμενων μιλίων, το ιστορικό του οδηγού και των ζημιών που έχει στο ενεργητικό του θα επηρεάσουν το κόστος της κάλυψης. Οι άνδρες και οι γυναίκες είναι πιθανό να οδηγούν διαφορετικούς τύπους οχημάτων, να διανύουν διαφορετικά χιλιόμετρα και αυτές οι παραλλαγές, και όχι η τιμολόγηση των φύλων, αντανακλώνται στα ασφάλιστρα».

Να θυμίσουμε ότι η Gender Directive είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις στους κύκλους της ασφαλιστικής βιομηχανίας, η οποία δεν κατάφερε να πείσει την ΕΕ ότι άλλο η ισότητα των φύλων και άλλο η διαχείριση κινδύνων. Στην πράξη, βεβαίως, η ασφαλιστική βιομηχανία συνέχισε να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλά: διαχείριση κινδύνων –εξ ού και οι διαφορές που εντόπισε η βρετανική έρευνα.

Βεβαίως, το ότι η ισότητα των φύλων δεν μπορεί να βρει εφαρμογή στον ασφαλιστικό κλάδο δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση τις συνεχιζόμενες προσπάθειες της ΕΕ για μη διάκριση των φύλων όσον αφορά τις αμοιβές, τις συντάξεις, την πρόσβαση στην εργασία, την εκπροσώπηση στην πολιτική, όπου ακόμα παρατηρούνται πάρα πολλές ανισότητες μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Πηγή άρθρου: Ασφαλιστική Αγορά